Hoe vergoot je de gebruiksvriendelijkheid op jouw app?

Steeds meer bedrijven, instellingen, verenigingen en organisaties maken gebruik van een eigen app. Logisch, aangezien de smartphone en tablet niet meer weg te denken zijn uit ons leven. Een smartphone is in tegenstelling tot een laptop altijd makkelijk mee te nemen en daarom een belangrijk device om als organisatie of bedrijf op in te spelen. Hoewel een app belangrijk kan zijn om de gebruikservaring online te vergoten, is het wel belangrijk dat de app gebruiksvriendelijk is. Hoe zorg je voor een gebruiksvriendelijke app? 

De eerste keer gebruik maken van de app

Wanneer een gebruiker de app download is de kans groot 
dat de app direct weer verwijderd wordt wanneer deze niet bevalt. Daarom is het belangrijk om het aanmeldproces zo makkelijk mogelijk te maken en uit zo min mogelijk stappen te laten bestaanDaarnaast is het verstandig om de informatie over de verschillende functies pas te geven wanneer een gebruiker gebruik maakt van de app. Uiteindelijk zal een gebruiker de functies leren kennen door er gebruik van te maken.
 

 

Personalisatie 

Het grote voordeel van een app is dat het de mogelijkheid biedt voor personalisatie. Door de app gepersonaliseerd te maken past het beter bij de voorkeuren van de gebruiker. Dit zal ervoor zorgen dat de gebruiker een betere ervaring met de app zal hebben, waardoor de kans verkleind wordt dat de gebruiker stopt met het gebruiken van de app. 

Communicatieplatform 

De app is een goede omgeving om een communicatieplatform in te implementeren. Hierdoor kunnen gebruikers makkelijk informatie opzoeken maar is het ook mogelijk om bepaalde vragen te stellen. Daarnaast krijg je hierdoor de mogelijkheid om feedback van de gebruiker van de app te ontvangen. Dit is erg waardevol omdat je hierdoor inzichten kan vergaren en verbeteringen kan toepassen. Dit kan interessant zijn voor verenigingen om te communiceren met leden, maar kan ook interessant zijn voor een zorg website. 

Push notificaties 

Push notificaties zorgen ervoor dat een gebruiker vaker gebruik maakt van de app. Daarnaast is de engagement van gebruikers die push notificaties toestaan veel hoger dan de gebruikers die deze niet aan hebben. Hierdoor kan je inzetten op gebruikers die engaged zijn met jouw app. 

Ben je geïnteresseerd in een app voor jouw organisatie of vereniging? Dan is het belangrijk om uit te zoeken waar jouw doelgroep behoeften aan heeft. Dit kan door middel van user experience design. Is jouw verenging gevestigd in de buurt van Utrecht? Bekijk dan eens de mogelijkheden van UX design in Utrecht en krijg hulp om de beleving op jouw website, app of communicatieplatform voor jouw bezoekers te verbeteren.