Angst voor de tandarts is niet nodig

Angst voor de tandarts of orthodontist, het komt heel veel voor in Nederland. Maar liefst 40% van de Nederlanders heeft hier in meer- of mindere mate last van. 12% van de bevolking is zelfs heel erg bang. Bijna 800.000 Nederlanders zijn zo bang dat ze eigenlijk niet meer durven te gaan. Bij kinderen valt dit aantal dan weer mee, 15% van de kinderen is bang en 6& van de kinderen is extreem bang.

 

Vaak is het het gevolg van eerdere ervaringen en terug te leiden tot de jeugd. Zo kan het bijvoorbeeld helaas een keer mis zijn gegaan tijdens het kies trekken waardoor mensen voor langere tijd een angst hebben opgebouwd. Ook komt het veel voor dat de angst is overgenomen van de ouders of bijvoorbeeld griezelverhalen op school. Angst voor de tandarts of orthodontist is echter helemaal niet nodig. We zullen je daarom wat tips geven.

 

Zorg altijd dat je weet wat je kan verwachten. Ga jij bijvoorbeeld langs bij de tandarts voor verstandskies trekken, zorg dan dat je precies weet wat er gaat gebeuren en hoe lang het duurt zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

 

Ook kan het handig zijn om voor controle te zorgen op de situatie. Maak bijvoorbeeld vooraf afspraken met de tandarts wat jouw signaal is wanneer je wil dat hij of zij even stopt. Spreek bijvoorbeeld af dat je je hand opsteekt wanneer je even een momentje rust nodig hebt.

 

Je kan in situaties komen waarin je wat meer stress ervaast. Zorg dan dat je rustig ademhaalt. Dit kan je thuis al oefenen, ga een rustig liggen en focus puur op je ademhaling. Dit kan je dan gebruiken wanneer je in de stoel ligt. Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk door je neus in- en uitademt.

 

Probeer zo ontspannen mogelijk te zijn. Concentreer je op een bepaald onderdeel van je lichaam die je je helder kunt voorstellen. Denk constant per lichaamsdeel bij jezelf dat dit lichaamsdeel extreem ontspant. Begin bij je voeten en ga zo langzaam omhoog tot je daadwerkelijk deze ontspanning ervaart. Wanneer je dit vaak oefent word je steeds beter in het oproepen van zelfontspanning.

 

Wat ook heel belangrijk kan zijn is om te zorgen voor afleiding. Neem bijvoorbeeld muziek mee waarmee je lekker weg kan dromen. Zet lekker je lievelingsmuziek op en probeer er ook echt van te genieten.

 

Lees meer : http://www.orfeokliniek.nl/