Gezonde voeding met superfood

In de westerse wereld is het voedsel en de manier van reclame erg veranderd, vooral vanaf de jaren vijftig van de twintigste eeuw. Met de opkomst en vergrote beschikbaarheid van de levensmiddelentechnologie en nieuwe bereidingswijzen veranderde en verbeterde ook ons voedsel. Conserveringstechnieken maken het mogelijk, voedsel lang te bewaren. Door de opkomst van de bio-industrie ontstonden ook mensen die vegetariër of veganistisch werden. Tegenwoordig wordt de voeding van de westerse mens ingedeeld in een aantal categorieën: groente en fruit, brood, graanproducten, aardappelen, rijst, deegwaren en peulvruchten, zuivel, vleeswaren, vis, ei en vleesvervangers. Vetten en olie. Dranken. Snoek, koek, gebak en snacks. Gezonde voeding betekent eigenlijk dat je alle voedingsstoffen die nodig zijn dat die ook worden opgenomen. Niet alleen voeding is belangrijk voor het lichaam maar ook beweging is iedere dag nodig bijvoorbeeld fietsen, wandelen maar ook buitenspelen is goed voor de gezondheid of sporten; zwemmen, hardlopen, tennissen, hockey, voetbal, turnen en volleybal.

Schijf van vijf

De schijf van vijf is een hulpmiddel dat in Nederland wordt gebruikt in de voorlichting over goede en gezonde voeding, gericht op het grote publiek. Het idee is dat uit elk van de vijf groepen van voedingsstoffen iedere dag een keuze wordt gemaakt, en die keuzen in de maaltijd van die dag te verwerken.1. Groente en fruit 2. Brood, pasta en peulvruchten 3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers 4. Vetten en olie 5. Vocht. De schijf van vijf geeft behalve vijf groepen voedingsmiddelen ook vijf regels, of aanbevelingen: Eet gevarieerd, Niet te veel, Gebruik minder verzadigd vet, Eet volop groente, fruit en brood, Let op voedselhygiëne. Groente en fruit zijn rijk aan vitamines, mineralen en vezels, maar zijn ook nog eens goed om de kans op hart- en vaatziekten en kanker te verminderen dus dit hoort zeker bij gezonde voeding.

Tips voor een gezonde voeding:

Voor gezonde voeding: kies voor vis,gevogelte of plantaardig voedsel. drink geen dranken met suiker. onthoud: kies een voedingsprodukt in zijn natuurlijke staat.

Tips voor een gezond gewicht: kies voor voedsel met weinig calorieën; beweeg voldoende een aktief lichaam; verbrand meer calorieen; een kleine portie en alleen als je trek heb. Drank.

Tips voor meer bewegen: stap wat eerder uit de bus en loop het laatste stukje. haal boodschappen met de fiets en niet met de auto. maak een stevige wandeling tijdens de lunchpauze. je moet niet iedere dag 30 minuten achter elkaar bewegen: 3 keer 10 minuten is ook goed.

Lees meer : https://www.horecagoedkoop.nl/index.php/bierfust