Het belang van webcare

Tegenwoordig wordt webcare steeds belangrijker en waardevoller voor organisaties. Zeker met de nieuwe technologieën, zoals live chats en chatbots kunnen we klanten zo goed mogelijk helpen én verbetert de gebruikservaring. Maar waarom is webcare zo belangrijk en wat levert het organisaties op? Wij vertellen het je graag.

Goede online service

Ten eerste is webcare belangrijk voor een goede online service. Dit is niet alleen handig voor het behouden van bestaande klanten en het op peil houden van de tevredenheid, maar het is ook erg handig voor het aantrekken en informeren van potentiële klanten. Sommige bedrijven hebben zelf een afdeling die de webcare bijhoudt. Zij geven klanten zo snel mogelijk reacties en houden data bij. De meest bekende webcare kanalen zijn sociale media, zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Op deze kanalen plaatsen bedrijven content en gaan ze de interactie aan met klanten. Meestal wordt dit gedaan door een communicatie- of marketingafdeling. Er zijn ook organisaties die niet beschikken over zo’n afdeling. Zij laten dan meestal de webcare uitbesteden. Dit doen zij bij een professioneel bureau, die deze zorg volledig uit handen neemt en ze dus zelf tijd overhouden voor hun eigen core business.

Waarom is webcare zo belangrijk?

Nu je weet wat webcare inhoudt, vraag je je vast af waarom webcare zo belangrijk is. Consumenten zijn tegenwoordig vooral online te vinden. Ze zoeken hier naar diensten, producten én zien het internet als een uitlaatklep waar zij recensies kunnen achterlaten en contact kunnen zoeken met organisaties. Veel bedrijven spelen hier dus op in door adequaat op vragen en opmerkingen te reageren en om zo goed mogelijk met klachten om te gaan. Zo draagt de webcare ook bij aan het imago en de reputatie van een organisatie.

Meegaan met trends

Zoals we al eerder benoemden zien we tegenwoordig veel trends op het gebied van webcare, waaronder live chats en chatbots. Dit zorgt ervoor dat de klant direct antwoord krijgt op een vraag, wat erg belangrijk is. Deze snelle reactie telt namelijk mee in de beoordeling van de consument om zaken te doen met de organisatie. Je geeft hiermee een goede eerste indruk! Hiernaast worden zo goed als alle bedrijfsprocessen gedigitaliseerd. Denk bijvoorbeeld aan diverse formulieren die nu online beschikbaar zijn. Voor het digitaliseren van werkformulieren kun je MoreApp gebruiken. Hiermee kun je bijvoorbeeld werkbonnen digitaliseren, maar ook andere formulieren waar jouw organisatie gebruik van maakt. Super handig!